2005-08-02

Det bor nog en pyssling i mig, i alla fall

En av de saker i katalogen från Slöjd-detaljer som tilltalade mig var korttillverkning. Jag satt länge och funderade på vilka sorts kort man skulle kunna göra utifrån utbudet och vad jag skulle beställa. Samtidigt som jag var frustrerad över att det fanns så mycket "puttenuttigt" gulligt; not my style, om man så säger!



Senare började jag plocka med mitt målarmaterial. Intentionen var att spänna upp akvarellpapper, om utifall att inspirationen skulle trilla över mig, såsom den gjorde sent inatt. Men hur det var så kom jag plötsligt på mig själv med att sitta och klippa ut bitar i olika storlekar ur kasserade målningar, enligt principen att alltid går de att använda till något... vykort till exempel!



Och plötsligt, liksom av en slump, var jag fullt uppe i korttillverkning!



För det fanns ju gott om material för att göra roliga kort av. Jag har länge lekt med tanken att göra kollage, men varje försök har misslyckats kapitalt, då jag har blivit lite skrämd av storleken (för stort! för smått! finns det inte lagom?!) på papperet. Samtidigt har högen med utklipp ur diverse tidningar, mest damtidningar, växt och samlat damm.



Det var i denna hög jag nu dök ned. Och sedan hade jag hejdlöst roligt ett par timmar, som jag inte riktigt vet vart de tog vägen. Det här är en form som passar mig; jag kan måla, klippa, klistra, kleta med guld- och/eller silverlim, och samtidigt göra ett statement.



Därmed inte sagt att jag behöver fylla på förråden. Eller OK då; jag har lust att cykla ned till Konstnärsbutiken imorgon, och låta mig inspireras ytterligare.



Som grädde på pysselmoset så har jag även skrivit en kort, men kärnfull text utifrån min "Det nedtystade barnet"-målning. Som jag tror, nej jag är ganska säker på att jag kan använda i något sammanhang.