2005-08-01

David Reimer

Tidigare ikväll såg jag programmet Flicka mot sin vilja, som handlade om David Reimer, som föddes som Bruce, en av två tvillingbröder, och växte upp som Brenda. När han skulle omskäras gick något snett ("det har hänt en olycka", som läkarna sa till hans föräldrar) och hans penis brändes bort. Föräldrarna kom i kontakt med Dr Money (sic!), som uppmanade föräldrarna att uppfostra Bruce som en flicka. Enligt Dr Moneys teorier skulle det vara möjligt att s.a.s göra en flicka av en pojke med rätt, "flickig" uppfostran. I tonåren bröt föräldrarna kontakten med Dr Money, och Brenda fick reda på sanningen. Han genomgick då ett antal operationer och blev David. Många år senare tog han livet av sig. Skälen till självmordet kände enbart han till, men det är kanske inte helt fel att anta att det han hade varit med om i sin uppväxt kan ha haft betydelse.



Det var länge sedan jag såg ett så gripande program. Jag önskar att jag kunde skriva ett kritiskt inlägg om forskningsetik och om könsidentitetsfrågor. Men jag känner mig alldeles för sorgsen efter att ha sett programmet. Så jag säger bara: Rest in peace, David.