2005-07-29

La dolce vita

Tänk vad livet kan vara enkelt och skönt ibland!



Speciellt på semestern. Idag åt jag frukost i två timmar, t.ex., över senaste numret av Vi. Genom det öppna vädringsfönster hörde jag gårdsbarnen skratta och stoja, med enstaka inslag av den ettriga babyn i lägenheten ovanför min. Solen lekte med trädgrenarna och lockade & pockade. Men jag tog min tid, drack mitt te, åt mina smörgåsar, tog t.o.m. en liten frukost-siesta!



Innan jag drog vidare ned på stan. Gjorde några ärenden och styrde sedan kosan mot Rådhusparken. Men där var det så jäkla mycket folk att jag gick vidare. Istället hamnade jag på cafébåten (Vita Björn), ett ställe som jag tenderar att glömma bort när jag funderar på bra fikaställen. Där beställde jag något som kallades Lassi, d.v.s. en yoghurtshake med blåbär, hallon och banan. Såååå gott! Satt där direkt i solstrålarkastarna med min shake och Dennis Lehanes Gone Baby Gone och viftade vällustigt på mina nakna tår; emellanåt tog jag mig en cigg. Genom högtalarna strömmade grekisk musik; det kändes nästan som om jag var utomlands, bara det att vindarna var en aning friskare än vad de brukar vara i Grekland vid den här tiden på året. De bisarra händelserna och det hårda våldet i Lehanes eminenta thriller utgjorde en pikant kontrast till min solidyll där ombord på däck.



Senare anslöt Bollen, som jag inte har träffat på evigheter! Jag hade ringt henne någon gång där under min maratonfrukost och klagat på Boel-längtan, så hon hade helt enkelt inget val ;) Vi drack kaffe och uppdaterade varandra, sedan gick vi till Gubbdagis och handlade - jo minsann! (Veckans shopping bjuder på en del kontraster, den också ;))



Sedan fick jag äntligen se hennes nya lägenhet. Hon har inte flyttat in ännu, eftersom det har gjorts en hel del renoveringar, men det ser ut att bli kanonfint. Vi drack ett glas rosévin på stående fot (inga möbler ;)) och hann prata både allvar och skönt vänskapsvardagsprat. Dagens skratt kom när hon visade mig vad hon har i sitt kylskåp. Se det är en kvinna som kan det här med "first things first"! :D



Nu sitter jag här, nyduschad och med hudkrämsmjuka armar och ben, sippar på ett litet glas Martini Bianco och lyssnar på klassisk musik på P2. Borde börja med middagen (dagens enda "borde"!) men jag är faktiskt inte speciellt hungrig, så det får vänta lite. Jag har det bara sååå gott! Det är faktiskt risk för att jag fastnar här i min slitna, ursköna soffhörna... ;)



Få se om jag får ihop en rapportering från skrivarkursen senare ikväll. Fast jag längtar efter att måla. Också. Om jag hade varit en "riktig" kvinna hade jag förstås klarat av att göra båda sakerna samtidigt - den där förmenta simultanförmågan, ni vet! - men ack ja, jag är bara en enkel Rödhätta med i-landsproblem ;)



---
The final countdown (aka count your blessings):

18-23/7: Kvinnor skriver
23-28/7: Hälsar på Felicia

2 Comments:

  • Åhhh! Ren och skär njutning under semestern, ser jag!

    Här blåser kalla vindar men jag ska banne mig göra ett försök i trädgården ikväll. Rapport följer...

    By Anonymous Anonym, at fredag, juli 29, 2005  

  • Snigel: Idag blir det mer njutning, ska strax ut i solen, och ikväll har jag en "date" med min goda vän Maggan, det blir en kall öl (eller två) på någon najs uteservering. Tjoho! :D

    By Blogger carra, at lördag, juli 30, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home