2005-07-14

Stor i orden, liten i skrivarrollen

Du har ju inte skrivkramp! sa Jennie häromdagen.
Det kunde tyckas som att hon har rätt. Jag menar, se bara hur jag skriver these days, uppdatering på uppdatering! Om allt och ingenting. Mest det senare, om vi nu ska vara helt ärliga, och det ska man väl vara i en dagbok. ;)



Kanske laddar jag för skrivarkursen, helt enkelt.
Men den där synopsen, som jag bär omkring i min tankebank - och vem visste att tankar kunde vara så tunga att bära?! undra på att jag har ont i nacken! - den där synopsen, den vågar jag mig inte på. Skyggar jag för.



Och det går ju lätt att sitta här ensam på min kammare och skrivpladdra strunt i dagboken. (Eller ska jag rentav börja kalla den bloggen, nu? ;)) Pladder, pladder, skicka ut i cyberrymden. Antagligen läser inte en endaste människa det här pladdret längre. Men jag får åtminstone hugsvalelse för min skrivklåda.



Hur kan man ha både skrivklåda och skrivkramp? Samtidigt. För trots Jennies kloka ord häromdagen, så vill jag nog mena att jag har skrivkramp ändå. Tusen sinom tusen skrivpladder här i dagboken bloggen kan inte förändra detta faktum.



För mitt andra skrivande, det som jag längtar efter att få förlora mig i, det står helt stilla. Det stampar inte ens längre. Kanske har det självdött?



Men jag ska gå på skrivarkurs, jag, tra la la.
Och kanske kan allt det här skrivplapprandet ändå blåsa under glöden på skrivkrampen, gjuta liv i kadavret, he.



Jag vet bara att jag ska gå på skrivarkurs nästa vecka. Tra la la. Och då måste jag skriva. Annat än bloggplapper.
Som jag skrev tidigare i veckan:
Jag accepterar helt enkelt inte skrivkramp på en skrivarkurs!



Stor i orden, liten i skrivarrollen.
Som sagt'e'var.



---
The final countdown (aka count your blessings):



18-23/7: Kvinnor skriver
23-28/7: Hälsar på Felicia

3 Comments:

  • Jag tror också att skrivplappret, som du kallar det, bara är uppvärmning.

    By Anonymous Anonym, at torsdag, juli 14, 2005  

  • Många "riktiga" författare växlar till att skriva något annat när det tar stopp. Ofta behöver ju idéer växa till sig och de växer ofta bäst när man sysslar med annat.

    En annan sätta att angripa det skulle kunna vara att du skriver en del av berättelsen du har tänkt skriva. Det kan ge andra infallsvinklar på historien och personerna.

    Jag funderar själv på att starta en blogg för att få pladdra lite med min egen röst ett tag. Bitis bilderbok är ju inte direkt pladdervänlig; för att rymmas i pratbubblorna måste alla idéer renodlas och koncentreras.

    By Anonymous Anonym, at torsdag, juli 14, 2005  

  • Carina: Nu liknar det mer en syndaflod :) Men jag njuter av att orden äntligen rinner fritt och glatt ur mina fingrar.

    Björn: Det är en bra idé, det där med att välja ut en del av berättelsen och koncentrera sig på den i förstone. Det ska jag testa.

    Och jag tycker absolut du ska starta en blogg! Det finns rum i cyberspace för både dig och Bitis! Vad än Bitis säger ;)

    By Blogger carra, at lördag, juli 16, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home