2005-08-20

Fem...

Sådärja, nu är muserna och jag "on speaking terms" igen. Och medan jag väntar på att första varvet med färger i mitt kommande mästerverk host harkel host "On a starry night, me and my mother took a walk" ska torka, roar jag mig med ytterligare några fem-listor. (Ja, jag har lite att skriva om ;) men lust att skriva!)



Fem personer jag beundrar:
Shw - för hennes engagemang och mod.
Tori Amos - för hennes egensinniga musik, som betytt och betyder så mycket för mig, och för att hon fortsätter att vara sig själv i en penningstyrd och ytlighetsfixerad musikindustri.
• Carolina Klüft - för hennes ödmjuka personlighet och exempellösa talang.
• J K Rowling - för att hon inte glömt bort varifrån hon kommer och bl.a. startat en fond för arbetslösa, ensamstående mammor, som vill förverkliga sina drömmar.
• "Ers-Sofia" - min farfarsmor, som visste att reda sig i en hård, slitsam värld. Jag undrar mycket över vad du drömde om, och jag hoppas att jag ska kunna skriva din historia en dag.



Fem låtar jag lyssnar mycket på just nu:
• "When September Ends" med Green Day - grep tag i mitt hjärta redan första gången jag hörde den och har aldrig släppt greppet sedan dess. Jag har t.o.m. gjort en målning inspirerad av den!
• "It Takes a Fool to Remain Sane" med The Ark - lite äldre låt, som jag har upptäckt sent omsider, och som har varit viktig när jag har funderat på det här med kreativitet.
• "Horse with No Name" med America - jag hörde den i Marit Bergmans Sommarprogram, och var tvungen att ladda ned (lagligt!!) den omedelpronto.
• "Sleeps with Butterflies" med Tori Amos - I'm not like the girls that you've known/But I believe I'm worth coming home to...
• "Nessun Dorma" med Luciano Pavarotti - (nästan) alltid när jag målar. Så vackert att hjärtat lägger sig ned och ylar av vällust!



Fem färger:
• Ultra marine
• Sap green
• Red ochre
• Process cyan
• Crimson red



Fem orsaker till extas:
• Äppelkaka
• Choklad
• Heta bad med mycket skum
• Glass
• Ugnsrostade grönsaker med fetaost



Fem blommor:
• Tulpan
• Tussilago
• Smörbollar
• Löjtnantshjärta
• Rosor



Fem (egotrippade) önskningar:
• Att jag får publicera en roman
• Att jag får se Tori Amos live
• Att jag får åka till Egypten
• Att jag förmår kombinera mitt skrivande med mitt målande och mitt fotograferande
• Att mina vänner och min far får vara friska



Fem bloggar (OBS! jag gillar sååå många fler!):
Sia
Annica Tiger
Muminmamman
Klimakteriehäxan
Himmel och ord



Men nu är det dags att återvända till målandet.