2005-12-21

Fly mig en dikt!

När farmor dog ville jag läsa Pär Lagerkvists "Det är vackrast när det skymmer" på hennes begravning. Det var naturligtvis en omöjlighet; tre jävla verser och jag som bara skulle gråta mig igenom dem och det enda som skulle höras var några hysteriska pip och kanske hade det slutat med att jag svimmade! Av ren utmattning. Istället valde jag en kväll en tid senare att i lugn och ro hemma tända ett ljus och läsa dikten för farmor; jag visste att hon lyssnade. Det gick så fint så. Det är en otroligt vacker dikt, som passade farmor så bra.



Nu är faster B borta. Älskade faster B. Jag har inte accepterat det, jag vill skrika och gråta åt det jävla orättvisa livet som tog henne ifrån oss. Men jag vet att begravningen är om en vecka - precis sådär paradoxal som sorgen är - och jag har börjat leta en dikt. Nej, jag kommer inte att läsa den på begravning av ovanstående skäl. Men jag vill läsa den för henne över ljusets fladdrande låga en kväll som jag själv har valt.



Jag har inte hittat någon dikt ännu.
Jag tänkteBodil Malmstens dikt om moster Lillie. Men nu när jag läste om den så insåg jag att den inte riktigt passade faster B. Ändå grät jag. För den kärlek som finns i den här dikten, som jag tar mig friheten att citera här. För säkerhets skull vill jag återigen påpeka att det är Bodil Malmsten som har skrivit den, och den återfinns bl.a. i hennes Samlade dikter". Missa för övrigt inte hennes underbara blogg (följ länken).



Vi som lever
Är bara de döda på semester
Nån sorts sommargäster

Ta ett bloss för moster Lillie
Ett halsbloss & ett glas rött
Ett bloss för moster Lillie för moster Lillie har dött
Hon gick bort i strumpor med sömmar
& odödliga rock'n'rolldrömmar
Hon gick bort till någonstans -
Somewhere för att det fanns
En korsning med inbromsningspår i
Ifrån West Side Story

Sätt dig på hennes gravsten
& dingla med dina smalben
Minns skymten av hennes lår
När du var tretton år
Hon hatade regler & tjat
& ord som hata & hat

Ta ett bloss för moster Lillie
Lucky Strike & ett stort glas rött
Ett halsbloss för moster Lillie
för lyckliga Lillie har dött
Hon gick bort i vingliga klackar
I slippriga uppförsbackar
Hon sa hon var fyrtitvå
Sånt ändrar man inte på

Fimpa hennes årtal
Låt Waits hålla hennes bårtal
& låt henne gå när hon går
Till Singapore
& minns alla bloss hon gav
& aska på hennes grav
På Alla Helgons dag

Ta ett bloss för moster Lillie
Ett djupt bloss - ett fullt glas rött
& skåla för Lucky Lillie som gått nånstans & dött
& minns hennes snitsade kjol
Parfymerna mysk kaprifol
& ringen från Samarkand
& svarta behåband
Minns bourbon & billigt vin
Minns doften av bränd bensin
& minns alla bloss hon gav
& dansa på hennes grav
På Alla Hjärtans dag

Ta ett bloss för moster Lillie låt glöden inte dö
Ett svidande halsbloss Lucky Strike
För att hon måste dö
Hon gick bort med sin walkman på
Dit icke hon går att nå
Hon tog sitt Downtown Train
Till Prince i Purple Rain

(Bodil Malmsten. Som sagt :))

1 Comments:

  • Dikten om moster Lillie är fantastisk. Den har allt - humor allvar och bästa Bodil Malmsten-flyt

    By Blogger Dugge, at fredag, mars 21, 2008  

Skicka en kommentar

<< Home