2005-08-22

kärlekar

Pälskungen och jag blir sams igen, efter bråket tidigare ikväll. Som vi alltid blir vänner igen, till sist. I mångt och mycket är vi som ett gift gammalt par, tänker jag mig; först bråkar vi, sedan är det "kiss and make up" som gäller. Fast vi har inte sex. ;)



Jag närmar mig slutet på Siri Hustvedts Vad jag älskade, en mycket fascinerande bok, som Felicia mer eller mindre "tvingade" mig - nåja, men ett visst insisterande var det - att läsa, vilket jag är glad för. Jag ska försöka skriva om den i Boktokspladder när jag avslutat den, men det blir inte lätt. Vissa böcker öppnar sina pärmar och slukar mig levande. Efteråt har jag svårt att förklara riktigt vad som hände, vad jag kände. De där böckerna, de... är sig själva nog, på något sätt. Det är svårt att sätta ord på dem. De är sina egna ord nog.



Men det är där vi alla lever, tänker jag för mig själv, i de fantasiberättelser som vi skapar åt oss själva om våra liv /.../
(Ur Vad jag älskade)