2005-08-05

Jag, en blivande damtidningsjunkie? :D

Jag har en god vän, som brukar kalla sig själv "damtidningsjunkie". Varje fredag, eller närapå, låter hon en damtidning slinka ned tillsammans med mjölken, brödet, fredagsmaten och allt vad det nu kan vara. Sedan frossar hon. I damtidningen, alltså. Och då menar jag inte "Svensk Gamtidning" eller liknande skvallerblaskor. Nej, min vän köper Elle, Cosmopolitan och andra liknande blanka skönhets- och modeorakel. Hon får faktiskt en lätt glans i ögonen när hon pratar om detta, så jag har förstått att det är en högtidsstund för henne. Bara hon och hennes damtidning.



Själv har jag alltid fnyst åt alla de där blaskorna. Svindyra, glassiga och fyllda med äckel-päckel-präktiga råd om hur kvinnor "ska" vara, hur vi ska sminka oss, klä oss, smycka oss, sko oss, and whatnot. De kläder som förevisas är förvisso snygga, en del av dem i alla fall, men vem f*n har råd med dem, förutom utmärglade Hollywood stars och the Paris Hiltons of this world.



Men idag köpte jag Cosmopolitan. Ja vadå, det är fredag, och jag ville se om min väns fredags-/damtidningsmagi skulle fungera. Och har man sett på sjutton, det gjorde det! Jag håller fast vid mina reservationer, men ger efter för den "hjärntvättande" funktion genombläddrandet av denna damtidningarnas damtidning hade på mig. Jag hade det helt enkelt... mysigt här i min soffa. Med snygga bilder, lättköpta (men oftast dyrköpta) lösningar på det kvinnliga varandet, lite lagom skvaller, och underhållande, lättsamma artiklar. Det var faktiskt skönt att förlora sig i den glamorösa damtidningsvärlden, om än för en kort stund, jag måste ge min vän rätt i det.



Dessutom lämpar sig bilderna utmärkt till kollage. ;) Det vet jag efter att ha slaktat en hel hög med dylika magasin, som min kära vän Lotta (nej det är inte henne jag skriver om inledningsvis) gav mig för ett par månader sedan. Så när jag hade vaskat hjärnan och frossat lite i en lyx, som jag både fnyser åt och längtar efter, gick jag lös på tidningen med saxen i högsta hugg. Det var ett oskattbart nöje! ;)



Så vem vet, kanske har jag genom detta köp släppt fram en slumrande damtidningsjunkie i mig? ;)

1 Comments:

  • Jag har fallit i tidningsträsket för länge sedan. Ibland måste man få unna sig något glassigt och lättsmält som omväxling. ;o)

    By Anonymous Anonym, at fredag, augusti 05, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home