2005-08-05

Ge mig ett fokus

Vilket väder! Det har åskat och mullrat och regnat större delen av eftermiddagen. Nu skiner solen, ändå mullrar det emellanåt. Weird.



En dag som gjord för soffpotatisande, m.a.o. (Inte för att jag brukar behöva orsaker till att agera soffpotatis ;)) Jag bryggde te och tände ljus, och kröp sedan upp här i soffhörnet med ett gäng böcker och en ömhetstörstande katt. "Musigt", som han och jag brukar säga. Fast berätta inte det för hans polare, är ni snälla; han har ju sin värdighet att tänka på, gudbevars!



Nyss mailade jag den ansvariga för den kurs jag hade sökt och kommit in på, Våldets idéhistoria, och tackade nej till platsen. Som upplägget ser ut är det helt enkelt omöjligt för mig att kombinera kursen med jobbet. Trist! Hade verkligen sett framemot den kursen.



Jag har börjat läsa Gunilla Carstensens intressanta avhandling Sexuella trakasserier finns nog i en annan värld. Konstruktioner av ett (o)giltigt problem i akademin (Eslöv, 2004). Det känns skönt att "aktivera" hjärnan igen. Och jag får sådan lust att läsa (som i studera) igen! Men nu blir det alltså inget av med det den här hösten, som jag hade ställt in mig på. Trist.



Då slog det mig att jag kanske skulle sätta ihop en egen liten läskurs, som jag så ofta har skämtat med Jennie om. Välja ett ämne, och sedan sätta ihop en lista över aktuella böcker och filmer kring detta. Istället för att hoppa som en berusad humla mellan olika tematiska böcker, och aldrig kunna samla mig om något som intresserar mig, eftersom det är så mycket jag intresserar mig för och nästa "blomma" (bok) ser mycket mer spännande ut... Ja, det vore faktiskt en rolig grej.



Men det finns ett men:
Hur kul är det att läsa en "kurs" utan att ha någon att diskutera med?!
Det är som... eh kärlek utan kyssar. (Ursäkta klyschan ;) större delar av min hjärna har fortfarande semester!)
Man kommer en bit på vägen i sitt tänkande, men missar antagligen alla spännande avfarter ut i Andra Åsikter. Och utan avstickare, ingen utveckling.



Jaja.
Nu ska jag i alla fall fortsätta med Carstensen. Eller om jag ska fortsätta göra kort, som jag roade mig med igår kväll. Eller om jag ska läsa något annat. Eller om jag ska ta ett bad, rentav.



Choices, choices! ;)