2006-02-18

Schpektaklet #1 - första omgången

Dags för några... hmm, synpunkter på det årliga Schpektaklet. Dock inte att förblanda med den unika Schlagermassaker, som Jontas står för varje år. Because there can only be One Jontas! *puss vännen*



Eventuellt, eller snarare högst troligt så kommer Da King att blanda sig i tyckandet också. När han känner för det. (Omöjligt att veta när det ska ske.)
Hans skala ser ut som följer:
Hund!:
Ja ni förstår ju hur uschligt det är...
En trasig klo:
Nej, nej.
En klo:
Rätt OK för att vara en tvåbenting.
Två klor:
Katt!



Ziz iz ze votez from ze Rödhättan jury...



Aiayeh (the music of the samba) - Simone Moreno



Läckert framträdande, men låten känns tam, trots trummor och dans. Gillar hennes röst, och önskar att hon fått en bättre låt.



Kameleont - Electric Banana Band



Ach nein, ach nein! EBB är ju kult - vem minns inte sånger som "Jag vill bo i en svamp - annars får jag kramp!" och allt vad de nu hette? Men detta... huuuu! Töntig text, plastigt åttiotalsljud, boring snoring inövad scenografi. Om vi skickar detta till Athen får vi inte ens kvala nästa år!!!
Da King:
Hund!



This Woman - Anna Sahlene



Helt OK låt, och jag gillar hennes röst. Typisk schlager med en rejäl dutt disco. Skulle kunna funka även i internationella sammanhang!



The Name of Love - Magnus Bäcklund



Jag har alltid haft något emot den här killen, utan att riktigt kunna sätta fingret på vad. Nu när han uppträder utan den vackra Jessika bekräftas mina misstankar om att han är boring snoring - noll utstrålning! Låten har ett skönt gung, men drunknar i hans blekhet. *gäääsp*
Neej. Det krävs utstrålningen hos en Pontare för att ro hem en sådan här låt.



Jag ljuger så bra - Linda Bentzing



Jaha, den här typen av låt känner man ju igen. Och igen. Och igen.
Och det är ju rätt OK. Schlager på sitt bästa. Går liksom inte att dissa. Lär gå vidare.
Da King:
En sömnig klo.



Kuddkrig - Pandang



Nä, huuu - vad är detta?!
Må så vara att jag är allergisk mot pojkband, men jag tycker verkligen inte det hör här hemma i Schpektalsammanhang. Och då är jag ändå för låtar som rör om i den smetiga Schpektakelgrytan! Den har ingen nerv, inget som sticker ut, pojkarna är plastiga och teflonmelodin glider in genom ena örat och ut genom det andra...



Naughty Boy - Hannah Graaf



Ursnygg klänning!
Graaf verkar dock lida av ett svårartat Monroe-komplex. Och hon är ingen Marilyn Monroe... if you know what I mean.
En oförarglig bagatell är denna låt. Kunde nog ha blivit en ganska het sak, med rätt sångerska! Men Graafs röst är för tam för att göra den rättvisa.
Da King:
*gäspar*
(Det är nog värre än Hund!, har jag en känsla av.)



Sing for Me - Andreas Johnson



Jag älskade "Glorious", så den här låten hade jag sett framemot med spänning och bävan! And yesss... den bröt av kvällens schmet som en spjutspets! Pepprad med Robbie Williams och The Beatles, med ett snyggt crescendo på slutet. Och Andreas är helt enkelt toksnygg! Me lööööves! Enda minuset är att den är för bra för det här sammanhanget. ;)
Da King:
*tittar yrvaket upp*
*mjauuar*
En klo:
Rätt OK för att vara en tvåbenting.



Mina tips:



Linda Bentzing och Andreas Johnson går direkt till final. Anna Sahlene och Magnus Bäcklund går vidare till andra chansen.