2006-02-15

Fly färg förb*nnad!

Nä, konstnär skulle jag aldrig kalla mig. Maj gådd - muserna skulle slå mig blind på fläcken! :D Målare duger så gott för min del. Eller kluddare, när jag tvivlar på mina skaparförmågor. Men ikväll har jag uppvisat de första tecken på sant konstnärstemperament. Ja jag kallar det konstnärstemperament, trots ovanstående reservation - för medge att "målartemperament" låter bra mycket tamare?



Nå hur som, här har penslar och färg flugit ikväll, ska jag säga! Inte bara över papperet, då. Det bara jävlades och jävlades; det var nära att jag hade kastat alla målarattiraljer ut genom fönstret! En och samma målning hela kvällen; hur många varianter det blev innan den lyckades mig ska vi inte ens gå in på... Jag har svurit värre än hela familjen Ozbourne tillsammans, gastat åt katten (han förorsakade en kattastrof av annat slag, precis när jag som bäst behövde min koncentration på målningen... men ja, det var elakt av mig!), vid två tillfällen sparkat på toalettdörren *hrmm harkel pinsamt men sant* och till sist brast jag faktiskt i gråt.



Men jag gav inte upp.
Och hur weird det än kan låta, så kändes det obeskrivligt skönt att få vara arg på något så prosaiskt som misslyckade målningar! Istället för den likaledes obeskrivliga, för att inte säga helt irrationella sorgeilskan över det jävla orättvisa livet, som tog faster B ifrån mig, och på faster B herself, för att hon fattas mig...



And it burns burns burns
the ring of fire
the ring of fire...

(Johnny Cash, "Ring of Fire", Ring of fire - Legend of Johnny Cash, 2005. Special thanks to Snigel!)

4 Comments:

  • Jag ser att CD-spelaren går varm...! ;o)

    By Anonymous Anonym, at torsdag, februari 16, 2006  

  • Jag tycker att allt skapade är konst. Sedan är det upp till betraktaren att tycka om det är bra eller förkasta det som dålig konst.
    När man hamnar i en sån där situation när allt knyter sig och allt man gör tycks inte bli bra, så brukar jag gå ifrån ett tag eller måla något annat. Sedan när man kommer tillbaka till det man egentligen ville göra så har prestationsspöket släppt och man gör tavlan eller vad det nu är snabbt och precis så man önskade. Det räcker med att ta en liten kaffepaus. Testa nästa gång.
    Tips: allt det du säger att du kastar kan du riva och använda i collage!
    Tycker det är så roligt att gå in här. Hoppas du inte tycker jag kommenterar för mycket.
    Kram Nalle

    By Anonymous Anonym, at torsdag, februari 16, 2006  

  • Snigel: Den snurrade större delen av kvällen :) Hade väl aldrig trott att den sortens musik skulle inspirera mig i målandet, men det gjorde den faktiskt. Inte en specifik låt, utan helheten och hans sköna röst. Watch out, Pavarotti! :D

    Nalle: Jo det hade säkerligen varit det bästa - att gå ifrån ett tag. Men någon skapardjävel flög i mig och jag kunde bara inte låta bli, jag SKULLE få till den, inga logiska argument i världen hade bitit på mig just då! :D

    Jag har en mapp fylld med "kasserade" målningar. Det är alltså där de hamnar när jag säger att jag "kastar" dem. Dels för att gå tillbaka och ev. lära mig av mina misstag, dels för att ev. återanvändas. Det var ett tag sedan jag tittade i den där mappen, men nu när jag läste vad du skrev blev jag ruskigt sugen på att göra det och försöka mig på ett kollage, som har blivit något av en gordisk knut för mig i skapandet. :/ Aahh... varför måste man arbeta?! Kan ingen ge mig pengar så jag får måla på heltid! *fniss* Men snart är det helg!

    Du får kommentera hur mycket du vill - jag älskar att få kommentarer! :)

    By Blogger carra, at torsdag, februari 16, 2006  

  • Verkar som du har haft en hel del som behövde komma ut. Hoppas du mår bättre nu och kan måla något riktigt vackert.

    By Anonymous Anonym, at torsdag, februari 16, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home