2005-12-01

Redhead goes... red?!

Gaah har köpt en RÖD topp med spets och allt! Ev har jag blivit galen! Du måste komma o vara smakråd på jobbet imorgon! C



Detta SOS SMS skickade jag till Jennie, efter dagens vill-vara-snygg-till-helgen-shoppingrunda. En röd topp... röd med spets och paljetter!! Till moi?! Som i likhet med Nemi har en garderob, där det tarvas en blindhund för att man ska hitta något... Nästan enbart svarta kläder, alltså. Den strippen var bland det roligaste jag har läst på år och dagar, and boy! kände jag mig träffad! :D



Men snygg är den, toppen. Undras hur den skulle ha sett ut i svart... aaj, slå mig inte!



Egentligen är det Jennies fel. Eller förtjänst, hur man nu vill se det.
I morse skickade jag ett mail till henne, där jag berättade att jag efter att ha betalat räkningar och sett över decemberbudgeten hade kommit fram till att även om jag inte kunde leva i sus och dus (gåslevern och champagnen går bort, you know; jaja, vegetarianer äter inte gåslever, but you get the picture!), så hade jag definitivt råd att införskaffa något snyggt inför lördagens "sippa drinkar-se snygg ut-dregla över karlar". (Ja, vi ska gå ut igen. Och?! Fatta hur många lördagkvällar jag har suttit hemma denna höst... Det var visserligen nödvändigt för kropp och själ, men nu när de där två har fått vila upp sig så behöver jag lite skojs! Eh... var var jag?)



Just det, köpa något snyggt var det. Jag föreslog Jennie att vi skulle göra stans klädaffärer, shoppa oss snygga inför helgen och avsluta det hela med en fika. Tyvärr var hon redan upptagen.
Och jag som tänkte att du skulle "hetsa" mig att köpa något galet! Nu lär det bli något mesigt snällt som vanligt! skrev jag beklagande tillbaka.
Varpå det inte stod länge förrän jag fick ett mail med en mängd goda råd och tips inför shoppingen - del ett i Jennies Modeskola. Jag har fått frk Jennies välvilliga tillåtelse att citera henne här i bloggen. Det är ett hysteriskt roligt mail, som jag har av utrymmesbrist (jag plapprar nog långt här i bloggen som det är) har valt att sammanfatta som följer:



• Tänk - svart (det brukar ju inte vara så svårt *förstår inte aalls vad hon menar med detta!*), alternativt grönt eller koboltblått!
• Tänk - vad önskar du dölja mest (brukar vara bröst och rumpa)!
• Dessa områden tänker du nät, spets eller liknande tunt tyg som liksom exponerar, men likt en nylonstrumpa slankar till och stramar upp (det behöver dock inte sitta tight!).
• Övriga områden lämnar du oklädda!
• Om det dessutom har flugit förbi en önskefe och strösslat kreationen med paljetter, glitter eller strass på väl valda ställen så är det bara en fördel.
• Dock ej för mycket, och EJ samlat till ovan nämnda områden som helst bör döljas helt.
• Undvik enkla, ofta taffligt sydda, volanger (ja, jag vet att det är mode, MEN HALLÅ!!!!), välj i såna fall att tänka "massor är bättre" och tänk rysch (då kan man leka sjörövare åtminstone... kanske innebär större chans på Johnny Depp, vad vet jag!?) *volanger?!?! - over my dead body!!*
• BLUS!!! Det finns skitsnygga just nu, och då kan du ju ha ett sånt där fint linne under /.../ och exponera lite hud över bysten...
• När jag menar över bysten så innebär det inte att bling-blinget hamnar precis under hakspetsen. Det finns rätt stor yta mellan byst och hals, och risken att du skulle visa för mycket är helt enkelt obefintlig! *nu är hon sådär obegriplig igen... skulle det vara något fel på MITT dekolletage?!*



Jaha...
Där sprang jag runt bland stans (tråkiga och förutsägbara, om du inte är super-super-smal och har plenty of cash eller åtminstone ett digert kreditkort) affärer, och blev alltmer desperat. Som det brukar bli när man har pengar och går ut för att köpa något... de gånger det är ont om kontanter och därför inte kan men vill handla, så brukar jag hitta hur mycket snyggt som helst!



Till sist stod jag inne på en känd affärskedja med en svart och mycket snäll topp.
Snygg, ja.
Spännande, nej.
Jag tog den och gick mot kassan...
Det var den röda toppen kastade sig över mig! Likt ett rovdjur. Den skrek och visade upp sig och var allmänt mallig. Inte alls min stil. Jag "gör" inte spetsar, jag "gör" definitivt inte rött, för att inte tala om djupt urringat!
Men inga protester hjälpte; den följde med ända till kassan, och väl där hade den lyckats kicka den snälla, svarta dit pepparn växer!



Y'all know the the rest...
Nu är frågan: Ska jag våga stå vid mitt köp?
Go red and expose skin?
Yup. I think so.
Men Jennie ska få ta sig en titt först.
För säkerhets skull. ;)
Det är ju trots allt hennes "fel", och det är ju som sagt hon som brukar inspirera mig att köpa plagg som jag annars aldrig skulle ens se åt, men som ändå blir såå rätt i slutänden.



Om, säger om, jag står vid mitt köp, så lovar jag att publicera ett foto på mig här. ;) Yup. You have been warned!



Dagens citat:
No more miss nice girl!
(Sista SMS:et till Jennie för denna dag)



6 Comments:

  • Wow!!! Som av en händelse kommer utposten i Ö-vik att passera din byggnad vid 8.30-snåret i morgon. Jag utger mig definitivt inte för att vara smakråd (vi är nog lika dåliga på att ta ut svängarna...) utan jag vill mest få en glimt av vad jag missar på lördag!

    By Anonymous Anonym, at torsdag, december 01, 2005  

  • *oki* jag och min röda topp väntar på Ö-vikar'n! ;)

    By Blogger carra, at torsdag, december 01, 2005  

  • Tycker toppen verkar ursnygg! Och den är alldeles säkert mycket snyggare i rött än i svart. Det mesta är snyggare i färg än i svart, I SYNNERHET till rött hår. LOL

    Man behöver inte en blindhund i min garderob, man behöver solglasögon. LOL

    By Anonymous Anonym, at fredag, december 02, 2005  

  • Jag har då aldrig varit med om att kläder har hoppat på mig i butikerna! Fast nu är det inte ofta jag springer och tittar på eller handlar kläder.

    By Anonymous Anonym, at fredag, december 02, 2005  

  • Milde molander! =:oX Vilka farliga affärer ni har i stan! Har de inte dresserat sina kläder?

    För mig blir det ofta att kläderna är så väldresserade att de klamrar sig fast vid stället de hänger på, och absolut inte vill följa med mig hem...

    Men, det är en jättesnygg topp och du kommer säkert att göra succé i den på lördag!

    By Anonymous Anonym, at fredag, december 02, 2005  

  • Hexi: Fast jag älskar svart, det gör jag verkligen! Huvuddelen av min garderob lär förbli svart, men jag HAR faktiskt börjat köpa lite andra färger också. Men att jag skulle behöva solglasögon för att gå in där, DET kommer nog aldrig att inträffa! :D

    Lennart: Nej, det har aldrig hänt mig förut heller. Det brukar vara böcker som hoppar på mig. Men nu verkar det ha spritt sig till kläder också... ;) Huvva! (På ren norrländska) Hur ska detta sluta?!

    Snigel: Nej man kan undra vad de har för säkerhetssystem på den där butiken ;) Gud vet vad som anfaller mig nästa gång, kanske - oh fasa!! - spetsunderkläder! Gaaaaah! Då ÄR det fara å färde!

    By Blogger carra, at fredag, december 02, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home