2005-11-19

All by myself

Två av mina vänner är ute på date ikväll. Själv sitter jag hemma, sippar på ett glas rött, lyssnar på opera och målar. Som så många gånger förut. Story of my life, truth to be told. Men lugn, det är självvalt, så jag klagar inte. Inte mycket, i alla fall. ;) För jag är lite avundsjuk, det ska jag villigt tillstå.



Men jag mår ju så bra!
Så bra, att det nästan är straffbart.
Mina helger är mina oaser. I all min ensamhet.
Kanske är det patetiskt. So be it. Det ska mycket till innan jag förklarar mig villig att ändra på det. Jag är medveten om att jag blir mer och mer kräsen, mer och mer "egen", i all min ensamhet. I den lilla håla i Lappland där jag växte upp kallas sådana som jag "gammjänt". En sådan som inte "har någon karl". (Hur har man en karl, det har jag aldrig fattat??) Andra uttryck, icke norrländska, är "ungmö" och "på glasberget".
Som om livet definierades utifrån tvåsamhet!



Men nåväl, då är jag väl en "gammjänt" då. Det besvärar mig inte tillnärmelsevis så mycket som det besvärar dem som använder sådana uttryck. Jag ser mig som en evighetssingel. Ensamhet gör ont. Men den kan också vara fruktbar. Och ensam är jag inte. Jag står inte och faller med en livskamrat, även om jag gärna skulle vilja ha en sådan. I brist på en livskamrat delar jag mitt liv med min familj, mina vänner och min älskade odrägliga pälsboll. Det där är inget som Normerna tycks förstå. Men det funkar för mig.

7 Comments:

  • Vissa lever för Normerna - andra för LIVET!

    Samuel

    By Anonymous Anonym, at lördag, november 19, 2005  

  • Sitter ikväll med samma tankar och funderingar som Du, Carra. Låt oss stunta i normerna och tack för att Du finns!

    / mats

    By Anonymous Anonym, at lördag, november 19, 2005  

  • Ensamhet är hemskt! Men som du säger så behöver man ju inte vara ensam bara för att man inte "har nån karl". Och man kan för den delen vara ensam även om man her en också.

    By Anonymous Anonym, at söndag, november 20, 2005  

  • Hej! Jag tycker att din ensamhet låter sund och bra. Jag tycker nog inte normlivet är så mycket att sträva efter. Det är säkert många som lever normliv som är avundsjuka på dig=)

    By Blogger CrimsonAnna, at söndag, november 20, 2005  

  • Jätteskönt att läsa sånt här! För jag tror att tvåsamheten är lite överreklamerad, det är ju bara att kolla skilsmässostatistiken...

    By Blogger Bloggblad, at söndag, november 20, 2005  

  • det är värre att vara ensam tillsammans med någon...än att vara med sig själv..
    jag håller med bloggblad..
    skit i normerna carra.. lev ditt liv.. och njut..

    By Blogger Lyckliga Grodan, at söndag, november 20, 2005  

  • (Oj, så många kommentarer!)

    Samuel: Jag brukar inte bry mig så mycket om Normerna, men ibland bankar de mig i huvudet och är allmänt dumma med mig. :/

    Mats: Skönt att höra att jag är i gott sällskap. Tack för de uppmuntrande orden.

    Hexi: Ensamhet i tvåsamhet är vidrigt! Då är jag hellre ensam ensam, faktiskt.

    Anna: Nej, jag tycker inte heller alltid att normlivet är speciellt eftersträvandsvärt. Men visst längtar jag mycket efter att dela livet med någon, det ska jag villigt tillstå.

    Bloggblad: Så sant, så sant. Ibland känns det som om hela vårt samhälle är uppbyggt på tanken om tvåsamhet. Trots att så många lever ensamma nuförtiden.

    Grodan: Åh tro mig, jag njuter! För det mesta. :) Men ibland är det förfärligt, förfärligt ensam. :(

    By Blogger carra, at måndag, november 21, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home