2005-09-26

Skrivande

Har du skickat in till någon mer [skrivar]tävling? frågade pappa igår, när vi pratades vid på telefonen.
Jag blev faktiskt lite överraskad över frågan. Jag vet inte varför, men någonstans inom mig har jag alltid varit övertygad om att han inte bryr sig... Det är väldigt hemskt tänkt, jag vet, men det har egentligen inte så mycket med misstro mot pappa som min egen osäkerhet som skrivare att göra. Jag vet ju att pappa inte har så lätt att prata om känslor och sådär, men på senare tid har jag förstått att han är stolt över mitt skrivande och målande. Eller rättare sagt, jag har lärt mig att läsa mellan hans rader.



Jag brast ut i en lång harang om skrivkramp.
Om alltför höga krav på mig själv.
Om pressen från det ständiga hyllandet om att jag "skriver såååbra", "kommer att bli författare!", und so weiter, som jag hört under hela mitt liv.
Om att kunna, vilja, och älska skriva, men lägga krokben för sig själv, att inte tro sig om att ha fantasi och/eller något att berätta.



Jag vet inte om han förstod allt, så som jag plapprade, men han lyssnade, han gav "rätt svar", och det var så skönt att få prata med honom om allt detta.
(Fast det är lite trist att det alltid är jag som pratar mest i vår relation. Jag önskar att jag, liksom Åsnan kunde få förmågan att "remain silent"... att vänta ut honom. Pappa, menar jag!!)



Jag avslutade det hela lite lamt med att jag har två texter, som skulle kunna funka som krönikor, och som jag funderar på att skicka in... när jag nu ska få självförtroende nog att göra det! Men också med en bekännelse om hur jag sumpade den där tävlingen i Expressen, som Ingrid tipsade mig om, den med temat "Osynlig"... trots ett par hyfsade idéer så lät jag det hela bara rinna ut i sanden... för vem tror jag att jag är, liksom?!



Det fanns sympatier i pappas tystnad över telefonlinjen.



Ikväll läser jag så på skriva.net (en eminent blogg, för övrigt, spring dit om du inte redan har gjort det!) om en annan tävling, tema: Utestängd. Och kände pappas osynliga knuff i ryggen... Deadline är femtonde oktober, gaaah, det är ju bara drygt två veckor! Men... kanske är det bra med kort deadline, kanske gör den korta tiden att jag inte hinner gruva mig alltför mycket eller skjuta alltför mycket på skrivandet... jag måste skriva som s*tan* om jag ska hinna!



Men. Men. Men.
Alltid detta men!
- jag har inga idéer - jag kan inte skriva - jag hinner inte - jag orkar inte - jag vågar inte ... -



Lika många drömmar
som himlen är blå...

(Ratata, "Se dig inte om", Guld 1981-1987)



Vågar. Inte. Satsa. På. Min. Dröm?!
Vad är jag för fegis, egentligen?!



Jag har ju fått det finaste man kan få - jag har en far, som tror på mig!
Det betyder att jag kan sikta mot stjärnorna.
För om - när - jag faller, så har jag någon som tar emot mig.
Det har aldrig framstått så klart som nu, efter vårt samtal igår.
Varför skulle det ta fyrtio år att förstå det...??
Är jag inte skyldig pappa i allmänhet och mig själv i synnerhet att ta de där stjärnsprången?
Närmare himlen än så kommer man inte.
Faktiskt. ;)

9 Comments:

  • Jag tycker du ska satsa på den här tävlingen! Din lilla pappa vill ju så gärna se dig (om inte vinna så åtminstone) försöka!

    (Men det är klart du vinner! Blir det en till box med Sex and the city? ;o) )

    By Anonymous Anonym, at tisdag, september 27, 2005  

  • Jag tycker också du ska satsa på tävlingen! Luta dig tillbaka, blunda och låt fingrarna sköta jobbet... :D Lättare sagt än gjort, jag vet, men det är ju värt ett försök! ;) lycka till!!

    By Anonymous Anonym, at tisdag, september 27, 2005  

  • Snigel och Sia: Tack för uppmuntrande ord! Jag ska verkligen försöka ta mig i kragen och göra ett försök. Även om det inte blir något tävlingsbidrag, så kan försöket bli något som jag kan använda annorstädes. Dessutom är det ett bra sätt att ge skrivkrampen på nöten. :)

    By Blogger carra, at tisdag, september 27, 2005  

  • ge dig själv chansen.. det är ingen annan som tänker göra det..
    go girl....

    By Blogger Lyckliga Grodan, at tisdag, september 27, 2005  

  • Grodan: Det har du helt rätt i. Det är bara så svårt att göra... *suck*

    By Blogger carra, at tisdag, september 27, 2005  

  • Var temat "Utestangd" sa du? Well... det later som att du redan har nagot att skriva om. Eller vad kallar du ditt eget utestangade av dig sjalv i sana har sammanhang...?

    Jag kanner igen det allt for val dock. Det ar nog sant att man sjalv oftast ar sin egen varsta kritiker. Sjalv brukar jag hindras av Patettroskeln. Vid en viss punkt laser jag texten och tanker "oh nej, gu va patetiskt" och det ar det storsta hindret. Hoppar jag over det och tar mig vidare brukar texten bli klar, men lyckas jag inte blunda och skriva vidare sa ar det kort...

    Lycka till, jag raknar stenhart med att du skickar in bidraget!

    By Blogger Carina, at fredag, september 30, 2005  

  • Carina: Det var verkligen en intressant tanke! Den ska jag fundera vidare på... kände hur en idé spratt till och yrvaket tittade upp i min hjärna när jag läste det där... månne jag kan locka fram den! Tack för inspiration. Och för din tilltro att jag kan fixa ett bidrag. *kram*

    By Blogger carra, at fredag, september 30, 2005  

  • Känner igen allt det där faktiskt. Självförtroende och skrivande verkar inte alltid gå ihop:P
    Hoppas du vågar prova lyckan i tävlingen.

    By Blogger Laanna, at fredag, september 30, 2005  

  • Anna: Nej, de lär aldrig gå ihop... :( Nu har jag i alla fall fått en idé, eller antydan till en idé, som jag kanske skulle kunna göra något av till den här tävligen... ska ta en rejäl funderare i helgen och försöka mig på lite brainstorming. Wish me luck!

    Kul att du tittade in, förresten. Nu ska jag besöka dig. :)

    By Blogger carra, at fredag, september 30, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home