2006-02-11

Kreativitetsfrustration

Usch!



Har målat hela dagen. Och resultaten har väl varit OK. Jag har ju t.o.m. lagt ut målningar (inte allt! det mesta av mitt kludd ser aldrig cyberspaceljuset!) på nätet! :) Ändå har frustrationen kliat under min målarhud och i mina målarfingrar. Har varit hypermedveten om att jag faktiskt inte kan måla. Jag fuskar hej vilt, och det syns! Här sitter jag med dyrbart material, och fuskar, och väntar på att Någon ska komma på mig och kasta ut mig ur... hmm, målarvärlden, eller vad jag nu ska kalla den. Jag har ju inte en aning om vad jag egentligen håller på med! Jag kluddar och kluddar, och snart kommer kluddandet att ta slut. Och vart ska jag då ta vägen? Målandet gör mig ju lycklig på ett sätt som skrivandet aldrig har lyckats med! Målandet har blivit en livsnödvändighet! Men nu håller frustrationen på att sopa bort lyckan och njutningen i att måla...



Så fann prestationsspöket vägen in i mitt målande, finally...

5 Comments:

  • Bort med spöket!
    Klart du kan måla!
    Nalle

    By Anonymous Anonym, at söndag, februari 12, 2006  

  • Släng prestationsspöket i väggen och njut av ditt målande istället! Ja, just målande, inte kluddande - var får du det namnet ifrån?

    Du behöver få utlopp för dina känslor genom din kreativitet, oavsett om det är genom ord eller bilder. Du vet ju att ibland säger en bild mer än tusen ord...

    *kram*

    By Anonymous Anonym, at söndag, februari 12, 2006  

  • Nalle: Spökutdrivning planeras. :)

    Snigel: "Kludda" använder jag när jag känner mig totalt misslyckad som målare. :/ Och ja, kreativitet är viktigt för mig. Det är därför jag reagerar så starkt när det känns som att den kommer att ta slut.

    By Blogger carra, at söndag, februari 12, 2006  

  • (Precis som vanligt så hänger sig Firefox när jag ska fylla i ett formulär... Får se om jag kom ihåg vad jag skrev...)

    Att vara kreativ är väl att INTE ha koll? För "koll", "gränser", "medvetenhet", "verklighet" har väl lite med skapandet att göra? Är det inte just känslorna man ska koppla in i sitt skapande? Och koppla bort "förnuftet".

    Du kluddar INTE, du fuskar INTE. Every grrl is an artist! Och du har ju dessutom fått tavlor sålda så du får ju VERKLIGEN räkna dig som konstnär! :o)

    Var snäll mot dig själv nu gullodu, du förtjänar det bästa!

    Kraaam!
    /TM

    By Anonymous Anonym, at måndag, februari 13, 2006  

  • Tack snälla Towe My för dessa kloka ord! Blev alldeles tårögd. (It don't take much these days...)

    Du har naturligtvis rätt. Hittills har jag mest "bara" målat utifrån mina känslor. Och det är ju det som har varit sååå skönt! Men det ante mig att Prestationsspöket samman med Förnuftet skulle knacka på till sist. Nu gäller det att omedelbums mota dem i grind! Tack och lov fick jag nyss en idé till en målning.

    Kram, sköt om dig,
    Carra

    By Blogger carra, at måndag, februari 13, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home