2005-08-09

Finns det ett bloggarfacit?

Det händer inte så ofta nuförtiden, men emellanåt hemfaller jag till slösurfande bland för mig hittills okända bloggare/dagboksskrivare (gränsen tycks vara hårfin... eller?). Gör några riktiga fynd, annars förkastar jag det mesta.



Men sedan jag "blev med" blogg har något förändrats. Efter fyra år på nätet, när jag har skrivit högt som lågt och - för det mesta - skrattat åt kutymerna, har jag plötsligt fått väldigt lätt att ta åt mig personligen! Det finns så otroligt många påstridiga åsikter på nätet om vad en "riktig" blogg är... det var just därför jag så länge tvekade om att skaffa mig en blogg! Jag trodde att jag hade lagt allt det där bakom mig när jag väl tog steget ut; jag deklarerade högt och tydligt när den här bloggen startades att jag minsann skriver dagbok på nätet och använder ett användbart bloggverktyg. Men ändå.



Ändå.
Alla dessa åsikter om vad en riktig "blogg" är. Och jag kan aldrig uppfylla dem. (Vem kan?) Varför tar jag så illa vid mig? Vem eller vad är det jag försöker leva upp till? Varför kan jag inte bara nöja med mig med den jag är och det jag skriver, and damn the rest?!



Man ska, tydligen, skriva korta inlägg.
- Jag babblar all over the place, för det mesta!
Man ska, tydligen, inte skriva alltför personligt.
- Jag är jag all over the place!
Man ska, tydligen, vara nischad! Eller åtminstone ha kategorier.
- Jag är bara jag och ingen nisch. Och kategorier... jag har ingen aning om under vilka kategorier det här pladdret skulle kunna placeras!
Und so weiter.



Jag bara skriver. För att jag älskar att skriva. För att det här verktyget passar mig. För att jag tycker om att skriva och bli läst - för det blir jag, uppenbarligen. Och jag började verkligen inte skriva dagbok på nätet för att vinna någon slags popularitetstävling! (Sådana har jag hur som helst aldrig kunnat vinna. Plain old me ;))



Varför tar jag då åt mig av alla dessa metadiskussioner om bloggens vara eller inte vara?
Varför blir jag oresonligt glad när en känd URL:are länkar till mig eller kommenterar hos mig?
Varför känns det ibland som om jag är tillbaka på högstadiet, och aldrig aldrig aldrig kan bli medlem i den populära klicken?
Och varför bryr jag mig överhuvudtaget om vad som anses vara rätt och vem som anses vara mest inne?!



Som om jag inte hade något värde bortom min dagbok (blogg)!



Vad är det egentligen för gamla rädslor som väckts upp inom mig?



And if you think I'm corny
then it will not make me sorry
It's your right to laugh at me
and in turn that's my opportunity to feel brave



Because ridicule is no shame
Oh, it's just a way to eclipse hate
It's just a way to put my back straight
Oh, it's just a way to remain sane

(The Ark, "It Takes a Fool to Remain Sane", We are the Ark, 2001)

9 Comments:

  • Hehehe, jag har tom fått mail om att jag inte skriver bra, att det är osammanhängande, får långt osv. Men man tvingar ju ingen att läsa, eller hur?! Jag gillar din blogg i alla fall!!!

    By Blogger Maria, at tisdag, augusti 09, 2005  

  • Om de kriterierna som du skriver skulle vara uppfyllda för att vara en blogg, plus allt annat "tekniskt" så finns det nog ingen blogg, eller inte många i varje fall.

    Jag bara struntar i hur bloggandet ska vara. Skriver om det som faller mig in, har en blogg som jag i stort sett bara satt kryss i rutor för att få igång, det är skrivandet som lockar mig, inte att fixa med bloggen.

    Fast jag måste säga att jag tycker de bloggträffar jag varit på har varit givande, mycket bättre än jag förväntade mig när jag testade på att gå dit. Främst för att det pratas om så mycket som jag inte vet något om och inte hör något om annars. Tänkte inte på bloggrejor.

    Förresten är väl de flesta bloggarna någon form av dagböcker.

    Jag gillar i varje fall att läsa din blogg!

    Åsa, zyrenna@zyrenna.com, http://zyrenna.webblogg.se/

    By Anonymous Anonym, at tisdag, augusti 09, 2005  

  • Känner igen mig allt för väl i dina funderingar. LOL Jag kallar det jag skriver för "dagbok/blog-nånting" och har underrubriken "Hexi's Ointressanta Liv". LOL Ingen kan väl våga gnälla på att det är ointressant då? Jag lever ju bara upp till det jag lovat! :o)

    Men att skriva på nått annat sätt jag gör, kortare, med annat innehåll, för att anpassa mig till "alla andra", hade bara varit falskt. Och ja, falska bloggar är det nog ingen som gillar.

    Och ja, personligt, o-nishat babbel tillhör min favoritstil när det gäller bloggar/dagböcker. :o)

    By Anonymous Anonym, at tisdag, augusti 09, 2005  

  • fortsätt blogga... om det mot förmodan finns vedertagna regler så är de till för att överträdas..

    By Blogger Lyckliga Grodan, at tisdag, augusti 09, 2005  

  • Instämmer i det Grodan sa!
    Börjar man blogga för att "passa in" då kan vi lika gärna lägga ner den här "verksamheten". För vem bestämmer vad som är "rätt och riktigt och mest, nu kommer ett nytt ord: bloggistiskt"?!
    Jag hejar på dig och alla andra "vanliga" bloggare hoppas du forsätter i samma anda! *kram*

    By Blogger Theron o familj, at tisdag, augusti 09, 2005  

  • Med den pondus som bara en förläst medieteoretiker kan ha slår jag härmed fast att ALLA medieformer ALLTID är stadda i förändring. Några regler finns helt enkelt inte.

    I genren dagstidningar återfinns snuttifierade Metro likväl som DN. Skvalkanaler och P1 är lika mycket radio. Varför skulle bloggar måsta vara stöpta i samma form?

    Hade det funnits regler hade ingen reklamfinansierad kanal existerat i TV, telefoner hade inte fått vara bärbara och inte hade kvinnor fått prata i radio heller!

    By Anonymous Anonym, at tisdag, augusti 09, 2005  

  • wow boel, jag är imponerad... jag kunde inte ha sagt det bättre själv... speciellt inte det där om kvinnor och telefoner..

    By Blogger Lyckliga Grodan, at tisdag, augusti 09, 2005  

  • Tack för alla era värdefulla kommentarer och synpunkter! Nu känns det mycket bättre.

    Och jag kommer att fortsätta skriva som jag gör, "regler" eller inte. Det ÄR ju såhär jag skriver! Och jag råkar trivas med det. ;) Och jag ska försöka att inte ta åt mig så mycket av alla pseudodiskussioner om "hur" en "riktig" blogg ska vara.

    By Blogger carra, at onsdag, augusti 10, 2005  

  • Jag trodde också länge att jag inte "kunde" blogga - och har nu upptäckt att jag skiter i vilket.
    Med 6000 besök på 6 veckor, verkar det som om det passar en del i alla fall. Jag hade räknat med att sitta och skriva för mig själv...

    Så kör hårt du! (Hellre långa läsbara poster än de där på 4 rader med en massa länkar och innesnack som jag inte fattar!)

    By Blogger Bloggblad, at söndag, augusti 14, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home