2006-01-26

En stad i rädsla

- Jag kör inte härifrån förrän jag har sett att du har gått in i trappuppgången! sa taxichauffören.
(ja, det blev sent ikväll! ;))
Och det är ju helt igenom rätt och omtänksamt tänkt.
Men det gör mig vansinnigt arg att vi - kvinnor - ska behöva tänka så!
Att den där jävla Haga-mannen ska få styra över mitt och andras liv!
Jag vägrar att vara rädd!
Förnuftig ska jag vara, och är, ja!
Men inte rädd.
Jag vägrar att vara rädd.
Varför ska jag vara rädd?
Är det inte samhällets skyldighet att se till att jag inte behöver vara rädd?
Men det är kommentarer som denna som drar in mig i rädslan.
Trots att jag vet att det sades enbart av omtanke. Om mig.
Och alla potentiella våldtäktsoffer. Kvinnor.
Men ändå!

3 Comments:

  • Åh, jag blir så arg! Det är helt sjukt att man ska behöva vara rädd - att det ska gå såna där dårar lösa på gatorna!

    Känner viss lättnad över att ha flyttat ifrån Umeå (fast såklart finns det ju galningar här med), har varit på min vakt ända sen Hagamannen härjade sist. Nu kan jag slappna av en aning mer.

    Lova att vara förnuftig och försiktig!

    Kram Maria

    By Blogger Maria, at lördag, januari 28, 2006  

  • Det är fördj*vligt att de inte får fast honom! OK det finns fler våldtäktsmän än Hagamannen, men just han är så fruktansvärt våldsam, så det kommer att sluta med att han slår ihjäl någon - det har ju varit väldigt nära redan.
    Jag försöker använda vanligt sunt förnuft och jag åker även vanligtvis taxi om det blir sent på krogen.
    Hoppas du trivs i "schtaan" :) (visst var det till skellefteå du har flyttat?)

    By Blogger carra, at tisdag, januari 31, 2006  

  • Ja, det är nog nästa steg - att han dödar någon... Frågan är om han inte gjort det redan, men man inte kan koppla dådet till honom. Ruskigt är det! Hoppas de nyper den jäveln snart!

    Jo, jag trivs i schtaaan... fast det är ju inte precis Skellefteå, utan ett antal mil söderut. Stockholm ju :-)

    By Blogger Maria, at onsdag, februari 01, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home