2005-10-25

Efteråt

Sällan har ett hett bad och hett te varit så efterlängtat!
Massagen gjorde mig förfärligt frusen. Och just nu känns det som om jag hade en myrstack i rygg och axlar. Men det är bra, då gör massagen det den ska med mina muskler. Och inombords mår jag gott. Som jag alltid gör när jag har besökt ER. Jag finner lindring för både kropp och själ hos henne. Kvinnan med guldhänderna.



Ingen inflammation eller svullna leder. Ingen läkare.
*puuh*
När man inte finner en fysisk orsak får man fråga sig om det finns några psykiska orsaker. Vi har pratat mycket om orsak och verkan, inre och yttre stress, känslospektrat mellan skratt och gråt (jag har lätt för båda delarna, men inte det som ligger emellan), om vad som är viktigt för mig och hur - om - jag anammar det.



Det låter antagligen som psykologiskt mumbo-jumbo för en del. Men jag varken kan eller vill gå in närmare på det; det är för privat. Det är mellan ER och mig.



Handfasta råd har hon gett mig. Viktiga frågor har ställts. Det surrar i mitt huvud.
Men det är bra, det också.
För två år sedan startade vi en process tillsammans. Och den pågår ännu, trots alla mina försök att intala mig själv att jag är "klar". (Man kan ju fråga sig varför jag tycker att jag borde vara "klar". Men det är väl ett utslag av "duktighetssjukan".)
Många frågor kvar att ställa.
Det känns mindre bra, på sätt och vis. Det finns en frestande trygghet i att stanna, att säga "fäärdig". Livet blir liksom så mycket lättare.
Samtidigt som jag vill röra på mig. Inte stanna, stagnera.
Våga leva. Våga må bra.



På vägen till bussen gick jag in på Åhléns och köpte en bok om blandtekniker för det facila priset av 49 kronor på rean. Dels för att belöna mig själv, dels som ett led i det ER och jag har pratat om.



Förfärligt frestad att börja måla!
Men jag vågar inte. Jag behöver komma i säng i tid ikväll. Det känns som att om jag börjar nu, så kommer det inte att finnas någon hejd. Och jag har ett möte "first thing in the morning".
Något som för övrigt borde förbjudas i lag. ;)



Istället ska jag dricka ännu en kopp av mitt goda te (Earl Grey Crème) och läsa i min nya, fina bok en stund. (Som i och för sig lär fresta mig ännu mer att måla.) Värma mig med den hysteriskt kelsjuka katten och tända ljus. Ty så ska mörkret och slasket där ute fördrivas.