2005-10-18

Dis-Organizing

Ikväll bloggar jag inte.
Jag läser nämligen Terry Pratchetts senaste Discworld-roman Thud för fulla muggar. Och skrattar! Min favvokaraktär Sam Vimes är tillbaka med ett nytt mord att lösa, samtidigt som det blåser upp till krig mellan troll och dvärgar inför årsdagen av Koom Valley, den enda strid där båda sidorna har anfallit ur bakhåll... (Don't ask - read!)



Bäst av allt är att Dis-Organizer är tillbaka. With a vengeance, som man säger. Nu med den allra senaste "technomancy", med bl.a. Bluenose och IHum... *asgarv*



Jag bara älskar bråken mellan Sam Vimes och hans Dis-Organizer!
Första gången jag läste om den var när min Miss FixIt fortfarande levde, och vi var fast på det där förfärliga förra stället jag jobbade på... Miss FixIt sprang omkring med en Palm Pilot, och avskydde det. Hon skrattade inte mycket, den bruden, God bless her.



Men sedan satte Ingrid Terry Pratchett i min hand, och han var troligtvis den enda som skulle ha kunnat få mig att skratta i den livssituation jag var då, med huvudet på väg in i tegelmuren av ren vantrivsel. Faktum är att jag skrattade mig igenom ett antal Pratchett-böcker de där månaderna. Och det var det, tillsammans med mina fantastiska vänner, som höll mig på fötter, tills jag blev erbjuden mitt nuvarande jobb och kunde säga upp mig. Och Dis-Organizer blev för mig den perfekta parodin på min dåvarande chef... men det är en för lång historia för att berätta här. Jag har faktiskt inte ens lust att berätta den. Det kapitlet är avslutat sedan länge.



Så det är med förtjusning jag möter den igen. Dis-Organizer, alltså. (Min f.d. chef träffar jag inte så gärna.) Fully up to date in technomancy! Och Sam Vimes bråkar vidare med den. Och jag skrattar lika mycket som första gången jag mötte dem båda. (Fast idag skrattar jag åt mycket annat också. Tack och lov.)



Så ni förstår ju varför jag inte bloggar ikväll!



The successions of Dis-Organizers he had owned had proved quite successful at very nearly sorting out all the problems that stemmed from owning them in the first place.

5 Comments:

  • Världen är full av sammanträffanden. Har precis skrattat högt åt ett TP-citat som en av mina studenter lyckats väva in i en hemtentauppgift om pressens historia. Jag blev inte såld på Pratchetts värld men gillar hans underfundiga kritik av samhället och mänskliga fenomen.

    Ska ge honom en chans till tror jag.

    By Anonymous Anonym, at tisdag, oktober 18, 2005  

  • ...inte studenten alltå, utan Pratchett!

    By Anonymous Anonym, at tisdag, oktober 18, 2005  

  • Nu har du ju gjort mig nyfiken! ;D Vad var det för citat?

    By Blogger carra, at tisdag, oktober 18, 2005  

  • Jag hade tänkt vänta på att Thud kommer i pocket (tar mindre plats i mina överfulla bokhyllor), men nu blev jag frestad... Hm, bästa sättet att bli av med en frestelse är att falla för den, som en annan känd britt har sagt.

    By Anonymous Anonym, at onsdag, oktober 19, 2005  

  • Björn: Jag har turen att få låna den av en person som alltid köper TP:s böcker inbundna. Sedan kan jag köpa den när den kommer i pocket. Jag köper inte alla Pratchettböcker, men serien om The Watch samlar jag på. Jag kan läsa dem hur många gånger som helst! :)

    By Blogger carra, at onsdag, oktober 19, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home