2006-01-13

Kattkur

Finns det bättre medicin än en katt? (Om man nu inte är allergisk eller avskyr dem, förstås...)



Jag kom hem helt slutkörd efter en otroligt intensiv dag på jobbet, kastade i mig lite mat och kröp sedan ned i sängen för att ta en tupplur. (Cat nap, hehe.) Men det gick inte, ögonen brände torra och hjärnan skenade. Jag kände mig helt igenom hudlös, hade ingen ork, ingen motståndskraft kvar.



Då hoppade katten upp i sängen.
Med ett mjukt kurrande.
Som han reserverar bara för mig.
Han kröp tätt intill mig, och bad skamlöst självbelåtet om kel och smek. Jag virade in mig i honom och formligen öste ur mig både kel, smek och pussar. (Det senare är han inte så förtjust i, men han finner sig i det.) Han spann, så att han nästan lyfte från sängen.



Då började jag gråta, helt oväntat (eller kanske ändå inte), och stort, ont. Kisse fann sig stoiskt i en extra hård kram och att bli tårvåt i pälsen.
Vi behöver varandra.
Det bara är så.



Efteråt slickade han min kind.
Efteråt somnade vi.
Efteråt vaknade jag av en sträv kattkyss.
På näsan.



Nu ska jag nog kunna ta mig igenom den här kvällen, trots att jag är både trött och genomledsen.
Men för säkerhets skull håller kisse vakt över mig.
Gyllene ögon som plirar kärleksfullt.
En spinnande massa av varm kattkropp intill mitt lår.
Och hur han kurrar när jag petar med fingrarna i hans päls.



I vissa stunder kan man förlåta dem, pälsbollarna, för allt, allt!

5 Comments:

  • Å kattkärlek! :o)

    By Anonymous Anonym, at lördag, januari 14, 2006  

  • Den bästa sortens kärlek :)

    By Blogger carra, at lördag, januari 14, 2006  

  • Vilken underbar text.
    Är kattvakt lite då och då längre perioder och jag mår alltid allra bäst då. De har nån slags inverkan på en som får en att känna inre harmoni.

    By Anonymous Anonym, at lördag, januari 14, 2006  

  • Tänk vilken intuition katter verkar ha, att de känner på sig att vi behöver dem vissa stunder.
    RS
    kulturbloggen.com

    By Anonymous Anonym, at lördag, januari 14, 2006  

  • Nina: Tack! Ibland tänker jag att katter är harmoni personifierade.

    RS: Oh ja, osviklig intuition! Jag minns när Aramis var liten, min mamma hade precis dött, och jag grät allt som oftast. Hur busig han än var, hur ovillig till kel han än var, så stod det aldrig på att han kom uppkrypande i min famn när jag grät, och då fick jag hålla honom precis hur länge som helst!

    By Blogger carra, at lördag, januari 14, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home