2005-10-28

Frustrationernas kväll

Jag har målat hela kvällen.
Och misslyckats.
Gång på gång.
På gång.
Många svordomar har svärtat mitt tak.
Inga tårar, dock.
Men det var nära en gång.



Det handlar om mig och mamma.
Då målar jag med hjärtat.
Och hjärtan kan brista.
Det gjorde mitt för länge sedan.
Åratal sedan.
Dessutom är de inte speciellt pålitliga.



Tori Amos sång "Mother" har varit kvällens inspiration.
Speciellt de här raderna:



i escape into your escape
into our very favorite fearscape
it's across the sky and i cross my heart
and i cross my legs oh my god
first my left foot
then my right behind the other
breadcrumbs lost under the snow

(Little Earthquakes, 1992)



Som jag försökte måla.
Det är enkelt att måla Mamma.
Till en viss gräns.
Sedan misslyckas jag. (Alltid?)
Precis som vi gjorde. (Alltid?)



Jag försöker igen. Imorgon.
(Alltid?)



Den sista målningen landade.
I alla fall.







Även den inspirerad av mamma.
Och en Tori-sång.
Eller några specifika Tori-rader:



maybe she's just pieces of me
you've never seen

("Tear in Your Hand", Little Earthquakes, 1992)

5 Comments:

  • Fiiin!

    By Blogger Vi på Kantarellen, at lördag, oktober 29, 2005  

  • Ser nästan ut som mjuk teddy

    By Blogger Vi på Kantarellen, at lördag, oktober 29, 2005  

  • Tack! Det tar jag som en stor komplimang, faktiskt, när jag vet hur mycket du avskyr att fylla i Word verification :)

    Själv får jag associationer till en clown, men jag är ju färgad av mina egna känslor och idéer när jag målade den. Men när du säger det så ser även jag en teddy.

    (Nu säger Word verification "mbfes"... *asg* Är det mb som är i "fesen" eller är det mb som fes??)

    By Blogger carra, at lördag, oktober 29, 2005  

  • Jag ser en vacker bukett blommor på en vit duk och en himla massa tårar.

    Kan du inte samla dina fotade målningar under en länk "galleri"? Det händer att jag skulle vilja gå tillbaka och kika på målningar igen utan att behöva leta bland alla blogginläggen.

    JA, det är en komplimang.

    /B

    By Anonymous Anonym, at lördag, oktober 29, 2005  

  • Boel: Tack, vännen! Det var en fin tolkning.

    Bara tanken att någon frivilligt vill återvända till mina målningar gör mig glad! Klart jag kan göra ett "Galleri". (Det är ju det närmaste jag någonsin kommer att komma ett sådant, hahaha!) Ge mig lite tid att fundera hur det skulle kunna struktureras, bara.

    By Blogger carra, at lördag, oktober 29, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home